Aquesta històrica vila situada en terres frontereres de La Marca, pertany a la comarca de la Conca de Barbera, encara que el seu territori i les seves gents, en realitat s’identifiquen més amb La Segarra, per això es coneix també com Baixa Segarra. Us proposem fer una caminada bastant planera per l’anomenada ruta dels molins, gaudirem d’unes vistes de les antigues hortes de la Vila i un paisatge de petits turons amb camps de cereals pigallats de flors que en aquesta època de l’any són com un regal pels sentits. Tanmateix, no ens oblidarem de l’obligada visita a Santa. Coloma, els seus carrers i places mereixen una passejada tranquil·la i amb els ulls ben oberts. Cliqueu sobre les fotos per ampliar-les.
Per arribar a Santa Coloma, com veieu en el mapa adjunt (Cliqueu a sobre per ampliar) vingueu d’on vingueu, la manera més fàcil és fer-ho per la carretera C-37 que va d’Igualada a Montblanc, en qualsevol cas us recomanem aparcar a la zona del magnífic Passeig de la Muralla que en aquesta època de l’any presenta els seus castanyers florits, si tenim sort, l’auto ens quedarà a l’ombra i no ens caldrà tocar-lo per visitar el nucli antic. Si encara no heu esmorzat, al final d’aquest passeig hi ha la font de les Canelles o dels Comptes on neix el riu Gaià, és un lloc ideal per fer-ho i si no en porteu agafar aigua, de qualsevol dels seus 8 brocs. Tanmateix des d’aquest punt surt el camí dels molins. A sota us deixem un mapa que us facilitarà arribar a lloc. Clica a sobre per ampliar-lo.
1) La ruta dels molins, Gallart i Guialmons.
Com hem comentat, la ruta és una circular que dura entre dues i tres hores, depenen si us allargueu fins a Guialmons o no (mireu el mapa de l’excursió adjunt i cliqueu per ampliar). Com veieu, se surt de les mateixes Fonts del Compte i caminant per la vora del riu, de seguida trobareu un indicador que ens mena per un sender que va a la resclosa, hi ha una passera de fusta que ens permet passar a l’altre costat.
Continuarem vorejant els horts per l’altra marge del riu fins a arribar al que queda del Molí Nou i a les vistes de l’antic aqüeducte, condicionat pel pas de persones, de manera que passant de llarg les restes de molí, baixarem pel corriol i passarem el riu pel pont de fusta i el mateix aqüeducte, tot seguit travessant uns camps ens retrobem amb la pista principal que agafarem cap a l’esquerra en direcció a Gallart, en pocs minuts trobarem una bifurcació i agafarem el camí de la dreta, ben aviat passarem per davant el molí de la Torre i el pou de gel
El paisatge és ara un seguit de camps de cereals i turons que sense deixar el camí ens portarà fins passant per les runes de dos molins mes fins a un fondal presidit per unes altes pollancres, si volem, agafant el camí de l’esquerra (el dels pollancres) en 2 minuts arribaren al Molí del Sol (segle XIII, reconstruït). en tot cas haurem de tornar enrere per recuperar el camí principal que en 20 minuts ens portarà a Gallart, un veïnat del municipi de Les Piles, que té literalment sis cases i una esglesiola dedicada a la Mare de Déu de la Llet.
Sortim de Sant Gallart per la part de baix (mireu el mapa) a buscar la carretera T-201 que agafarem en direcció nord uns 300 metres fins a trobar un camí a l’esquerra que comença amb una gran volta i ens porta amb 15 minuts a Figuerola, llogaret compost per dues masies abandonades, passarem com puguem a la part de darrere de la casa que ens queda a la dreta on trobarem un corriol basten perdut per les herbes, que amb una curta pujada ens mena a una antiga creu de terme des d’on ja veiem el campanar de l’església de Sant Salvador (segle XII) , continuarem per un sender entre marges i camps i en uns minuts tindrem al davant l’absis semicircular de l’església, el depassarem per l’esquerra i entrarem al clos on a la façana sud hi ha una senzilla però bonica porta dovellada en arc de mig punt, també hi ha unes taules amb bancs on podem recuperar energies.
En aquest punt com podeu veure en el mapa, hem de decidir si volem allargar una mica l’excursió anant fins a Guialmons o continuar el camí de retorn cap a Santa Coloma de Queralt. Si us decidiu per allargar-vos fins a Guialmons, entre anar i tornar estareu uns 45 minuts, el camí és un sender ben marcat en direcció sud, que surt de davant de l’església (hi ha un senyal) i discorre fen giragonses entre boscatges i camps de cereals. Us deixem unes fotos per ajudar-vos a decidir.
Si preferiu continuar cap Santa Coloma, prendreu el mateix sender però en direcció nord, aviat es fa ampla i en 30 minuts arribareu a la carretera de Pontils T-201 que travessarem i continuarem cap a la vila, abans d’entrar agafarem un carrer a la dreta que ens du a l’ Antic Convent de Santa Maria de Bell-lloc (segle XIII) que presenta una bellíssima portalada romànica.
Amb tot plegat ja s’haurà fet l’hora de fer un mos o un dinar, això depèn de vosaltres, amb tot cas en 5 minuts estareu a la font dels Comptes, lloc d’inici del nostre itinerari, si opteu per anar a dinar, hi ha una gran varietat de restaurants i bars per escollir, nosaltres ho vam fer a l’Hostal Colomí que està a l’altra extrem del Passeig de les Muralles, on disposant d’un bon menú a un preu raonable.
Després de dinar i reposar una mica és el moment de fer un tomb amb tranquil·litat pels vells carrers, portals i places de la ciutat vella, estem convençuts que la passejada a l’ombra dels històrics edificis us agradarà força.
Si pugeu unes escales modernes que hi ha a mig Passeig de les Muralles, arribareu al pati d’armes del Castell on hi ha l’entrada al Castell i l’oficina de turisme on us atendran molt bé, en tot cas us adjuntem un bonic plànol que edita l’esmentada oficina i que us orientarà en la vostra visita.
Si voleu + informació, cliqueu: Santa Coloma de Queralt
Per tal d’animar-vos a fer aquest històric recorregut per la vila vella, a continuació us deixem una galeria de fotografies d’alguns dels llocs que podreu trobar.
Cliqueu a sobre per ampliar-les.
Ara ve la tornada cap a casa, esperem que us hagi agradat l’itinerari i bon viatge.