LA CATALUNYA CENTRAL, Torà-Palouet-Solsona-Busa i Sant Pere de Graudescales.
Aquest itinerari una mica allunyat de les destinacions típiques i conegudes ens portarà al Solsonès i a la Serra de Busa en ple Prepirineu, abans però farem un petit periple que ens dura a altiplà central, a Torà i a Palouet, tot plegat ens permetrà descobrir el paisatge de transició entre la Depressió Central Catalana i les serralades prepirinenques que es varen formar com a conseqüència de l’aixecament orogènic del Pirineu.
A part de les consideracions geològiques que poden ser ferra-gosses el circuit te altrament interès pel seu contingut històric, doncs l’àrea que travessarem estava situada en terres de frontera, formant part del que es coneixeria com la Marca Hispànica, territoris que el segle X esdevingueren la divisòria entre l’emirat de Còrdoba (Al Andalus) i l’imperi Carolingi. La torre de defensa de Castellfollit de Riubregós que veiem a la foto es una mostra de la gran profusió de torres de guaita i restes de castells que podem trobar en aquestes comarques.
1er Dia) Calaf-Riubregós (ANOIA).Torà- Palouet (SEGARRA)
Cliqueu sobre les fotos per ampliar-les
Els mapes (base cartogràfica de l’Institut Cartogràfic de Catalunya) que presentem ens indica les etapes del primer dia d’aquest itinerari insòlit, clica al damunt per ampliar
ITINERARI, 1er. DIA.
Calaf, està molt a prop del centre geogràfic de Catalunya i en un lloc privilegiat quan a comunicacions viàries, doncs té l’eix transversal a tocar i l’autopista A-2 molt a prop, de manera que depenent d’on vinguem agafarem una o altra ruta per arribar en un no res a aquesta població.
1) La nostra primera aturada, molt curta la farem en aquesta població de l’ Anoia amb un patrimoni cultural important, recomanem fer un vol pel nucli antic i sobretot, no perdre’s la porxada Plaça Gran, antic indret on se celebrava l’històric mercat de Calaf. Per saber mes de Calaf cliqueu Aquí
2) Deixem Calaf per la carretera C-452 cap a Castellfollit de Riubregós, on farem una breu aturada per contemplà les torres del Castell i el monestir de Santa Maria de Riubregós.
3) Continuarem per la mateixa carretera fins a Torà ja en terres de La Segarra on ens aturarem per visitar la vila ( veure la part alta i el pont sobre el riu Llanera) i si s’escau dinar, la vila ens ofereix diversos restaurants, Si ens bé de gust també podem anar a dinar al veïnat de Sant Sérni (a uns 8 o 9 Kms.) on el restaurant Can Gou, ofereix un bon menú a preu raonable, per saber mes cliqueu: Informació de la vila de Torà
4) Just des de la carretera C-452 a la mateixa entrada de Tora, surt una estreta carretera que travessant un bonic paisatge en 10 minuts ens portarà a la nostra destinació final d’avui: Palouet també dit Palou de Torà, petit poble medieval envoltat de camps de cereals on podrem gaudir d’un guanyat descans i d’una gran tranquil·litat. Com a part important en aquest itinerari recomanem sopar i dormir a la casa rural Can Cuadros antic edifici situat al c/ Major nº 3 que estem segurs que us sorprendrà
Us presentem algunes fotos d’aquesta casa rural singular.
2on Dia) Solsona – Busa – Valldora – Sant Pere de Graudescales (SOLSONÈS)
En el mapa següent podem veure el circuit del segon dia de la nostra excursió, clica al damunt per ampliar
ITINERARI 2on. DIA
Després d’esmorzar a Palouet, “com sempre ben d’hora”, sortirem en direcció a Massoteres on trobarem la carretera C-451 que ens dura en poca estona fins a Solsona. La segona part del nostre itinerari representa un canvi important en el paisatge, podem dir que deixem el pla i anem cap a la muntanya fet que constatarem per la suau però persistent pujada de la carretera que s’endinsa cap al Prepirineu.
1) Solsona capital del Solsonès és una ciutat petita amb una gran vida cultural i un llegat històric important, pels que no la coneixen recomanem, aparcar el cotxe fora muralles (davant del Portal del Pont hi ha un aparcament) i fer un vol pel barri antic, que ha estat acuradament restaurat, no ens portarà més de mitja hora i paga la pena, si voleu més informació, clica: Solsona
2) Deixem la capital del Solsonès prenen la carretera C-26 amb direcció a Berga, (atenció no ús aneu cap a Cardona), al cap de pocs Kms. veurem la cua del pantà de Sant Ponç, poc després passat el Km 114 hi ha un desviament a l’esquerra que passant pel castell de Besora ens portarà per una carretera molt estreta però en bones condicions fins al capdamunt de la cinglera que forma la serra de Busa, tot just arriba a dalt hi ha un lloc on podem aparcar l’auto i contemplà el petit però magnífic altiplà que es coneix com el Pla de Busa. Si voleu des d’aquí, amb una petita caminada entre pins, podem apropar-nos al mirador del cingle de la creu des d’on gaudireu d’una magnifica vista de la Cinglera de la Creu i la Valldora com la que presentem a la foto, si la vols amplià, clica a sobre. El que recomanem un cop feta aquesta breu passejada es torna a agafar l’auto i anar fins a la Masia de Rial, situada al vell mill del Pla, (mireu el mapa de detall de Busa) deixar el cotxe i fer una excursió molt senzilla que seguint el GR11 uns 30 minuts ens dura fins al Capolatell, un cim de pedra rodejat per fondes cingleres que es coneix com la Presó de Busa, ja que durant la guerra del francès es va fer servir per tancar els presoners, l’accés en aquella època tan sols era possible mitjançant una passarel·la que es retirava quan deixa-ban als presoners en aquell indret, avui però hi ha un pont metàl·lic fort i segur que us permetrà arribar-hi amb tota seguretat.
3) Un cop feta la visita a la Presó de Busa, hem de desfer el camí cap El Rial, on agafarem el cotxe i tornarem enrere per la pista fins que tot just quan deixem l’altiplà prendrem un trencall a l’esquerre, que per sota la cinglera ens baixarà ràpidament fins a la vall on altre cop agafarem un desviament a l’esquerra, que travessant un pont ens dura a la Valldora i Sant Lleïr ( veure el mapa de detall a sota). Segurament per l’hora aquest serà un bon moment per aparcar el cotxe i fer un mos. En aquest indret a més a més de reposar forces podreu contemplar un bonic pont romànic, i un eco-museu on es mostren una serradora i un molí tradicionals. Si voleu més informació cliqueu aquí
4) Des de Sant Lleïr si tenim temps i ganes podem agafar el GR 1-2 i anar a peu cap a Sant Pere de Graudescales, (hi ha uns 3 Kms.) El bonic monestir Romànic del s.XI és un antic cenobi benedictí situat en un paratge excepcional, la foto mostra el magnífic triple absis d’aquesta església en planta de creu grega. Si no tenim temps o ganes d’anar a peu, des de Sant Lleïr podem seguir la pista amb el cotxe fins al monestir on aparcarem el cotxe, el temple roman tancat encara que des d’una finestra que hi ha a la porta podeu veure l’interior. Des d’aquest lloc si tenim ganes, podem pujar a peu fins al mirador del President on gaudiran d’una impressionant vista sobre el Prépirineu. La tornada la podem fer per on hem vingut o be podem fer-ho continuant la pista fins a la carretera que va de Berga a Sant Llorenç de Morunys.
L