El nostre objectiu d’avuí son aquestes muntanyes de la Serra de Llaveria i Colldejou en les que caminants, geòlegs i biòlegs, cadascun amb la nostra dèria coincidim en aquest imponent paisatge que a part d’una lliçó de geologia ens ofereix racons i detalls molt interessants pels amants de la natura en general.  La  tan ben anomenada Mola de Colldejou té una atracció difícil de superar que t’esperona a pujar-la i gaudir del camí i de les vistes.

Com veieu en el mapa de situació que adjuntem, per fer l’excursió heu d’arribar al poble de Colldejou on deixarem el cotxe, depenent d’on vingueu us convindrà una o altra carretera, l’accés més fàcil és des de l’autovia sense peatge A-7 que heu de deixar a la sortida de Mont-roig del Camp i prendre la T-323 que després es converteix en la T-322 i ens porta a Colldejou.

Com veieu en el mapa de situació que adjuntem, per fer l’excursió heu d’arribar al poble de Colldejou on deixarem el cotxe, depenent d’on vingueu us convindrà una o altra carretera, l’accés més fácil és des de l’autovia sense peatge A-7 que heu de deixar a la sortida de Mont-roig del Camp i prendre la T-323 que desprès es converteix en la T-322 i ens porta a Colldejou.

1) EXCURSIÓ CIRCULAR A LA MOLA DE COLLDEJOU, (Baix Camp). Excepcional itinerari de descoberta a aquesta muntanya de 922 m.

En L’excursió circular d’avui a la Mola de Colldejou ens acompanya un bon amic i biòleg,  estudiós de les flors i la botànica que vol localitzar una flor molt especial anomenada Peònia de Muntanya (Paeonia Officinalis), de manera que a més de fer el cim d’aquesta espectacular muntanya, avui també tenim l’objectiu de trobar aquesta bonica i rara flor.

Com podeu veure en el mapa de l’excursió, l’inici de la mateixa es en l’aparcament del petit poble de Colldejou, per facilitar-vos l’arrencada us deixem un mapa de detall en que veieu d’on surt el camí que en aquest tram és el GR-7, antic camí a la Torre de Fontaubella. Tot plegat l’itinerari té uns 9,5 km i un desnivell acumulat d’uns 540 metres que depenent de les aturades podem fer en unes 4 hores.

A les 9:00 comencem a caminar, recordeu agafar aigua, alguna cosa per menjar i els pals que ens poden ajudar sobretot a la baixada. El camí comença pujant suau pel mig de la pineda, com veieu a les fotos al principi està empedrat i després ben marcat i fressat, de manera que  no hi ha pèrdua possible, al cap de mitja hora en el mateix camí ens aturem a fer un mos. continuarem pujant  pel camí i aviat passarem per una clariana on hi ha una captació d’aigua (La Font Freda).

Seguirem amunt per la pista que passa per sota la línia d’alta tensió fins que cap de 15 minuts aproximadament trobarem un trencall a mà esquerra que s’enfila per dins el bosc seguint els senyals blanques i roges del GR-7.3

El fort pendent ens fa agafar alçada ràpidament, superarem unes runes d’una antiga construcció i aviat arribarem a les envistes de la imponent paret calcària de la Mola, als nostres peus tenim una bonica vista de la costa i seguim carenejant fins a arribar a tocar les trencades parets i ens enfilem per la canal que tenim al davant, que amb forta pendent però sense dificultats ens porta al Portell de la Cova de la Mola que doná accés a l’ample altiplà que culmina l’ascensió (2 hores i 1/4 aprox.)

Dalt de la Mola, en mig del no-res hi han les restes d’un castell construït en pedra seca que no te un origen definit però que s’atribueix al temps de les guerres carlines, de fet es tracta d’una torre circular fortificada amb un petit fossar que servia de guaita i per comunicar-se. Volem fer també referència al curiós relleu càrstic que com un empedrat es presenta en algunes àrees aquesta planura.

Passejar-se per la Mola no te cap dificultat i les vistes en 360 º son impressionants. Atenció però, si aneu amb animals o nens tingueu cura de no acostar-vos massa als espadats. Per baixar cap a Colldejou heu de continuar per l’altiplà en direcció Oest, amb lleuger descens, aviat passareu pel costat de la Bassa de la Mola, continuareu pel camí ben marcat i amb 20 minuts arribarem al Portell de les Processons on comença una forta baixada en direcció sud que ens porta al Coll del Guix on trobarem la pista que ens porta directament a Colldejou (2 hores aprox.)

Probablement quan arribeu a l’aparcament coincidiran les ganes de descansar i les de menjar, per aquesta raó nosaltres com no portaven dinar, no vam perdre gaire el temps, vam agafar el cotxe i ens vam desplaçar a Mont-roig del Camp on ens havien recomanat anar a Ca L’Anton, un restaurant que està situat a la Plaça Joan Miro, on molt amablement ens van oferir un bon menú a un bon preu.

Desprès de dinar vam aprofitar per fer una volta per Mont-roig del Camp, bonic poble d’origen medieval situat entre el mar i la muntanya.

Si encara teniu temps i ganes i us agrada la pintura contemporània, podeu complementar aquesta excursió amb una visita al Mas Miro on aquest pinto va tenir el seu taller i es va inspirar per una gran part de la seva obra. La visita inclou la masia, el jardí , el taller, el galliner els camps i altres espais de la finca. Horaris preus i més informació: Fundació Mas Miro  Per veure la localització, clica: https://goo.gl/maps/bG9kifCUz4aKsS2n8

Esperem que l’itinerari us hagi agradat, bona tornada.