La comarca d’ Osona sovint s’equipara amb la Plana de Vic, certament, aquesta àrea geogràfica on està enclavada la capital de la comarca és prou important per donar lloc a aquest paral·lelisme, la realitat però és que Osona si deixem de banda la planura central, presenta un perfil ben muntanyós, doncs està completament voltada per serres i altiplans. Avui el nostre itinerari es dirigirà cap a les serres que tanquen la comarca al nord i esdevenen una important barrera orogràfica entre Osona i La Garrotxa, ens referim a les serres de Llancers i de Cabrera que en aquesta època de l’any presenten el seu preciós vestit de tardor.

Aquesta excursió és pot fer en un sol dia i té com objectiu dos indrets emblemàtics de les esmentades serres: 1) Fer una passejada per la fageda de La Grevolosa;  2) Pujar al Santuari de la M.D. de Cabrera (1305 m.)

1) LA GREVOLOSA, (OSONA). Una fageda centenària on podreu sentir i viure l’esperit del bosc.

mapa aprox.amb rotulsCom podeu veure en el mapa de L’esquerra, per arribar a la zona de la nostra primera aturada (1), hem de sortir de l’autovia C-17 i agafar la carretera que porta al túnel de Bracons C-37  fins arribar al poble de Sant Andreu de la Vola on deixarem la carretera principal per incorporar-nos a l’antiga carretera del Coll de Bracons on deixarem el vehicle. Abaix teniu un mapa de detall (Clica a sobre el mapa per ampliar)

Scan

El coll de Bracons -si la boira ens ho permet- té unes magnífiques  vistes cap a la Garrotxa i Osona, així doncs un cop gaudit de les mateixes, ens endinsarem en el nostre objectiu, la majestuosa i ombrívola fageda de La Grevolosa que pigallada amb grèvols i boixeres amaga imponents faigs de més de 300 anys, 40 metres s’alçaria i un metre llarg de diàmetre. La millor època per visitar aquest bosc és sens dubte pel seu valor cromàtic la tardor, tot i així, a finals de primavera o principis d’estiu el verd intens del bosc i la fresca que ens transmet  de ben segur que ens procuraran unes sensacions impagables

A continuació presentem una galeria de fotos d’aquest bosc en la seva imatge de tardor, si les voleu ampliar, cliqueu a sobre.

IMG_0846bis IMG_0849 IMG_0948  IMG_0868 IMG_0922

IMG_0899 IMG_0994

detall grevolosaFer el recorregut de La Grevolosa, no us portarà més de 40 ó 50 minuts.

Amb uns 20 minuts de baixada, una mica amagada en un camí que surt a la nostra esquerra  hi ha una petita font natural que és un bon lloc, si encara no l’hem fet per fer un mos.(En aquesta zona, una mica per sobre de la riera és on hi han els arbres més majestuosos). Des d’aquí, si volem podem tornar enrere cap a la carretera nosaltres no obstant us recomanem allargar-vos fins a l’ermita de Sant Nazari, es mitja hora més, en la que podreu observa com amb la perduda d’alçada, el bosc de faigs va donant pas a una bonica roureda. A continuació mostrem un mapa de detall de l’itinerari, com podeu veure la tornada la farem pel mateix camí fins al Coll de Bracons on agafarem el cotxe i tornarem carretera avall cap a Sant Andreu de la Vola.

2) ERMITA DE CABRERA, (OSONA). Suspesa en l’aire i acarada a ponent, s’il·lumina pel foc del capvespre encès (Josep Pla)

Cingle i Ermita de N.S. de Cabrera

La segona part del nostre itinerari ens portarà cap a l’ermita de N. S. de Cabrera, situada a més de 1300 metres d’altitud i al capdamunt d’un formidable espadà, ens ofereix unes bones vistes sobre la Plana de Vic i les ondulades carenes de muntanyes que l’envolten,  en dies clars es contempla nítidament la inconfusible silueta del Pedraforca.

Per arribar-hi, des de Sant Andreu de la Vola agafarem amb el cotxe la pista que va al Güell (Atenció surt a l’esquerra, just abans de passar per sobre la boca del túnel). El camí (a trossos encimentat) que discorre fent molts giravolts i travessant rierols per un bonic paisatge de prats i boscos ens porta passant per l’esmentada masia del Güell  fins al Collet de Sant Julià a partir del qual tenim dues opcions que a continuació descrivim i que podeu veure clarament en els mapes de la zona i el de detall que us presentem a continuació.

Cliqueu a sobre per ampliar els mapes.

cami al güell pujada acabrera.bo

A) Fer el mínim recorregut a peu. En aquest cas arribareu fins al Coll de Bram amb cotxe on aparcarem. Per arribar a l’ermita solament tindrem que puja la famosa graonada de Cabrera (20 minuts) i caminar un centenar de metres fins a l’ermita

Veïnat de Sant Julià de Cabrera

B) Fer una excursió d’ unes dues hores anar i tornar. Per aquesta opció anirem fins al veïnat i església de Sant Julià de Cabrera (segle XI) que són molt a prop, deixarem el vehicle i començarem l’excursió a peu. El sender s’agafa darrere de l’església de Sant Julià, al principi va planejant pels prats en direcció est, després amb una lleugera pujada s’endinsa en el bosc flanquejant la cinglera de Cabrera, al cap de mitja hora aproximadament trobarem el camí que ve de La Tuta i girant cap a l’esquerra amb una forta pujada enfilarem cap al coll de Bram on començant les escales que ens duran directament al capdamunt de Cabrera.

Tan si feu el recorregut (A) com el (B), Cabrera és un bon lloc per fer un descans i menjar alguna cosa, les incomparables vistes a les dues vessants de l’altiplà us faran més agradable el refrigeri. Si voleu, també podeu menjar al restaurant (sols obren els caps de setmana) que hi ha a l’antiga casa de l’ermità adossada a l’església, en aquest cas us recomanem trucar abans als telèfons 938565069 o 937447033. A continuació podeu veure unes fotografies dels racons que podreu contemplar en els esmentats itineraris. El camí de baixada, tan si hem fet una opció o l’altra, el farem pel mateix lloc, sempre anant amb compte doncs ja sabeu que cara avall és més fàcil ensopegar. Els que han deixat el cotxe a Sant Julià i vulguin allargar l’excursió poden tornar pel camí de l’Osca, que resseguint el pla de Cabrera i el Pla del Prat baixa per un camí  equipat amb baranes i escales que per la seva dificultat no incloem en el nostre itinerari.

IMG_1000 IMG_1058.ok IMG_1020 IMG_1048 IMG_1039 IMG_1042

IMG_1028 IMG_1033 IMG_1032 IMG_1034 IMG_1030 IMG_1050 IMG_1086

Com podeu veure per la foto, la tornada ens regala una preciosa posta de sol, si hem aparcat a Sant Julià (Opció B) la farem seguint la pista encimentada en direcció contrària d’on hem vingut, es a dir cap al Pont de les Perxes (veure indicadors) on trobarem la carretera C-153 de Vic a Olot que agafarem amb la direcció que ens convingui, si hem aparcat al Coll de Bram (Opció A) tornarem enrera fins al Coll de Sant Julià i també per la pista cimentada cap a la C-135. Ara sols queda dir-vos, bon viatge i fins a la propera.