El paisatge de l’Alta Garrotxa i el ponent de l’Alt Empordà, està format per un conjunt de falles i encavalcaments geològics que li confereixen aquest caràcter aspre i fins i tot hostil que domina l’entorn i ha condicionat la vida de la gent. Marià Vayreda en la seva novel·la “La Punyalada” publicada el 1903 descriu amb una gran força aquesta natura salvatge i els esforços de la seva castigada població per sobreviure. 

Com sempre, per facilitar arribar a lloc, us deixem un mapa de situació en el que veieu que per fer cap al Bassegoda hem d’anar fins a Albanyà, travessar el poble i pel Carrer Bassegoda agafar la pista encimentada que passat el pont sobre La Muga, ressegueix el riu, en 1 km arribarem al càmping, continuarem la pista i 1 km més endavant agafarem un desviament a l’esquerra que s’enfila cap a la muntanya (Està senyalitzat) i en uns 9 km ens portarà fins a Can Nou on deixarem el cotxe. La pista te molts revolts, però està en molt bon estat i és apta per vehicles que no siguin tot terreny.

 

1) PUIG DE BASSEGODA (La Garrotxa/Alt Empordà). El seu perfil és fa visible i identificable des de les comarques del Ripollès i L’Empordà. 

Aquest cim malgrat la seva relativa poca alçada (1373 metres), té una figura majestàtica i molt característica en la tan trencada orografia de L’Alta Garrotxa, Les roques calcàries afloren en formidables contraforts que formen als seus peus tarteres i pendents on l’alzinar i les pinedes malden per resistir.

 

Com podeu veure en el mapa de l’excursió, el camí surt de darrere la masia de Can Nou i segueix el GR-11 (transpirinenc), s’enfila en diagonal cap al Refugi del Bassegoda on arribarem en 10 minuts.  Aquest és un bon lloc per esmorzar o menjar alguna cosa.

      

Si voleu, com indiquem en el mapa podeu anar fins a l’església de Sant Miquel de Bassegoda, són 10 minuts anar i tornar. La pujada cap al Bassegoda comença just a sobre del refugi (hi ha un pal de senyals) per un corriol molt ben marcat que s’endinsa en l’alzinar seguint el GR-11, la pujada és un gran pedregar per on el camí serpenteja i va guanyant alçada, és curiós veure com les alzines creixen en un rocam tan dur i ressec.

Amb 40 minuts arribem a una pista que prenem a la dreta i amb 150 metres arribem al Coll del Bassegoda, on deixem el GR girant a l’esquerra i encarem el pic, (hi ha un cartell indicador en un arbre), seguint els senyals grogs, aviat creuarem la pista de nou i arribarem al Pla de la Bateria que ens ofereix una magnífica vista del Comanegra i el Canigó.

    

Enfilem la recta final cap el pollegó superior del Bassegoda per un caminoi ben fresat que ens dur al peu del pollegó, els últims 10 metres hem de fer una petita grimpada per un rocam que està equipat amb unes cadenes i uns ganxos que faciliten la pujada. Des del refugi haurem estat 1 hora i 1/2 aproximadament, les vistes sobre l’Alta Garrotxa i comarques veïnes, si el temps ens acompanya, són excepcionals. 

 

La tornada la farem pel mateix camí, si volem i portem dinar el refugi es un bon lloc per fer-ho, depenent de l’hora també podeu fer-ho en un dels bars o restaurants que hi ha a Sant Llorenç de la Muga, pròxima destinació del nostre itinerari.

2) SANT LLORENÇ DE LA MUGA, (Alt Empordà). Un poble mil·lenari en el que Jaume I va tenir un castell i en el que val la pena aturar-se.

Com el nostre objectiu era visitar aquest bonic poble, varem decidir menjar un entrepà a la Societat “La Fraternitat” lloc de trobada per excel·lència, i després fer un vol pel seu casc antic, passejant per places, ponts, portals medievals i torres de guaita, un patrimoni que està molt ben conservat.

Com el poble es petit, en lloc de marcar-vos un itinerari turístic, us deixem un mapa de la població amb la situació del pàrquing i un enllaç amb el web de l’ajuntament on trobareu tota la informació del poble, de manera que vosaltres mateixos podeu decidir la passejada que voleu fer.

Sant Llorenç de la Muga

També us deixem una galeria de imatges per animar-vos a fer la visita.  

 

Desitgem que l’itinerari us hagi agradat i tingueu un bon viatge de tornada.