Les comarques germanes del Ripollès i el Vallespir es troben a Coll d’Ares que a 1512 metres d’altura és un magnífic mirador de les dos vessants del Pirineu Oriental. Tanmateix, és un bon punt de sortida per excursions i caminades, la que farem nosaltres, ens portarà fins a la Torre de Mir, una impressionant torre de vigilància que domina la vall del riu Tec i té un ampli panorama que va des del Pic del Costabona i el Canigó fins a les platges d’Argelers.

COLL D’ARES

Aquest Coll va ser un dels punts de pas cap a l’exili dels republicans espanyols l’hivern de 1939, amb unes condicions duríssimes és calculà que fugint del franquisme van passar la frontera unes 90.000 persones entre civils i militars. Avui aquest pas fronterer forma part del Memorial Democràtic dins de l’apartat de “camins de la retirada i l’exili” , un altre dia parlarem d’aquest camí de la retirada que surt des de Molló, però avui el nostre destí és un altre.

Aquesta collada el 23 de Juny es tambe un important punt en el camí de la Flama del Canigó (hi ha un monument representatiu) cap a moltes poblacions de Catalunya on serveix per encendre les tradicionals fogueres de Sant Joan.

TORRE DE MIR

Aquesta magnífica construcció circular de pedra (segle XIII) forma part d’una xarxa medieval de guaita i senyals que conjuntament amb altres com les Torres de Cabrenys o la Torre de la Massana servien per alertar les poblacions d’atacs corsaris. Aixecada sobre un ample pedestal, té dues plantes i un terrat al qual s’accedeix per unes escales fetes amb voltes de pedra seca, va ser restaurada el 2009 i es pot pujar fàcilment, el panorama paga la pena.

EXCURSIÓ: COLL D’ARES-TORRE DE MIR

Aquesta excursió bastant planera i d’unes 4 hores és una semicircular que comença i acaba al mateix Coll d’Ares, no hi ha pèrdua, no presenta cap dificultat i ens proporciona unes extraordinaries vistes dels dos vessants del Pirineu. El recorregut en part és fa dins del nou Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Fresser.

Deixarem el cotxe a l’ample aparcament de Coll d’Ares i contemplarem l’ampla vista de les valls que s’obren a ambdues bandes d’aquest coll. Us deixem un mapa de situació i un de l’excursió, cliqueu a sobre per ampliar.

Al mateix coll trobareu unes taules de pícnic encarades cap a la vall de Molló que si us convé són ideals per fer un mos, abans de començar a caminar amb unes vistes excepcionals.

Com sempre, us recomanen que porteu aigua, barret i si us escau bastons, també cal porta alguna roba d’abric o paravent.

El camí ben marcat, comença just a l’aparcament al cantó nord on hi ha la Muga 519. (Mugues: Pedres grans fitxades a terra i amb un numero gravat que marcaven la frontera hispanofrancesa segons el Tractat dels Pirineus de 1659, hi ha 601 i van des de el Cantàbric fins al Mediterrani)

La petita pujada inicial ens porta de seguida a un filat per bestiar que travessarem pel pas de persones (no cal obrir el filat), tot seguit entrarem en el bosc i veurem les marques grogues i vermelles que ens acompanyaran tot el camí en 10 minuts arribarem al Coll de Pixadors (es diu així) on se’ns obre un ampli panorama del Canigó. Just a la dreta veurem un filat de punxes que serveix de separació fronterera i un pas per a persones fet amb fusta (veieu la foto) just travesar-lo ja serem a França, baixarem pel prat fins a trobar la pista que va cap a la Collada de Prats i la Torre de Mir.

Seguirem la pista que entre boscos de fajos, bedolls, pins i avets ens ofereix unes boniques vistes de la serralada i del nostre objectiu: la Torre de Mir, i en uns 40 minuts, arribarem a la Collada de Prats (1597 metres) on tenim una bonica vista del Costabona i les Crestes de Roja, continuarem la pista en direcció a Prats de Molló i amb una suau baixada i uns quants revolts, just després de passar un tancat per vaques a la nostra esquerra trobarem un camí que amb una curta pujada ens porta a la Torre des de la collada de Prats haurem tardat uns 25 minuts.

Acabant la visita a la Torre i fetes les fotos de rigor, refarem de nou el camí fins a la Collada de Prats on travessarem de nou el filat fronterer i seguiren per la pista del vessant de Molló amb direcció Coll d’Ares, a la nostra dreta entre els arbres i al fons de la vall podrem veure el petit poble de Fabert.

Seguirem la pista uns 30 minuts fins a arribar a un revolt de 270º on la deixarem per agafar a l’esquerra un ample camí que amb suau pujada i en 15 minuts ens torna a la carena fronterera i al Coll de Pixadors, on trobarem el sender que dins el bosc ens porta en 10 minuts a l’aparcament de Coll d’Ares, tot plegat haurem estat unes 4 hores.

Segurament quan arribeu a Coll d’Ares si no ho heu fet abans tindreu ganes de menjar alguna cosa, ho podeu fer de pícnic al mateix coll, o bé si voleu podeu anar a algun dels restaurants que hi ha a Molló.

Si us escau, a la tarda podeu complementar l’excursió fent alguna activitat a l’Aula Rural de Can Pastoret o visitant el Parc d’Animals de Molló

ALTRES ITINERARIS RELACIONATS:

CAMPRODON I MOLLÓ (2 dies)