Els boscos no sols són bonics a la tardor, a la primavera les seves capçades agafen aquest verd tan net i fresc que passejar-hi pels seus verals és realment un plaer pels sentits. L’itinerari d’avui ens porta a fer una caminada pel Bosc de Poblet, situat al Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet, concretament pujarem al Mirador de la Pena (970 metres) des de Les Masies (L’Espluga de Francolí). Completarem la jornada amb una visita al magnífic Museu de la Vida Rural de L’Espluga.

Com sempre us deixem un mapa de situació que us ajudarà a localitzar la vostra destinació, com podeu veure la nostra primera aturada és a l’aparcament de Les Masies, antic balneari on l’escriptora Carme Martí situa els fets de la guerra civil que narra en la seva novel·la EL CAMÍ DE LES AIGÜES.

1) EXCURSIÓ AL MIRADOR DE LA PENA DES DE LES MASIES (l’Espluga de Francolí, Conca de Barbera). Un itinerari de natura pels boscos de Poblet, una vegetació exuberant i la remor de l’aigua us acompanyaran gran part del camí.

Des de l’aparcament situat a l’entrada del veïnat, continuarem uns 500 metres per la carretera fins a arribar, tot just passar un pronunciat revolt, a una caseta de fusta que és un punt d’informació (no sempre és obert), on comença el camí dit de La Pedrera (Mireu el mapa de l’excursió, cliqueu a sobre per ampliar), com diu el seu nom el sender passa per unes antigues pedreres que la natura ja ha començat a engolir. A poc a poc anirem agafant alçada i travessarem el torrent diverses vegades i caminarem entremig de diferents espècies d’arbres de ribera.

Passades les pedreres aviat entrarem en l’alzinar i la pujada es fa més constant, arribaren a una clariana enmig del bosc que s’anomena Plaça de la Llibertat, una antiga explotació carbonera (uns metres més enllà hi ha una reproducció i un plafó informatiu ens descriu els detalls d’aquest antic ofici). Continuarem pujant cap a una gran tartera que veiem al davant nostre, la superarem per la dreta i minuts després ens incorporem a la pista forestal, tot seguit trobem un enorme i singular pou de gel que donava servei al monestir de Poblet i als veïnats propers.

Superem el pou de gel per l’esquerra i pujant unes escales de pedra tornem a trobar la pista,  passarem per davant d’una minsa cascada que cau de les roques on s’assenta el mirador ens porta fins a la Casa Forestal de la Pena, edifici modernista construït el 1910 que va servir com a base de reforestació del bosc de Poblet i habitatge de l’Enginyer, l’indret és molt bonic per les terrasses arbrades i les vistes que té sobre el monestir i gran part de la comarca. Continuarem la pista cap al mirador i en 5 minuts serem a l’esplanada de la Font del Deport on l’ombra dels arbres ens convida a fer un descans. Reprenem la marxa seguint la pista, uns metres més endavant agafarem un trencall senyalitzat a l’esquerra que en 10 minuts de forta pujada ens mena al capdamunt del contrafort i ja serem al Mirador de la Pena.

La baixada la farem pel mateix sender però en arribar Font del Deport i a la barrera que talla el transit de vehicles en lloc d’anar cap a la Casa Forestal continuarem drets per la pista que va cap a l’ermita de la Santíssima Trinitat, a uns 500 metres, deixarem la pista i agafarem un camí ample que ens queda a mà esquerra davalla en direcció oposada (hi ha  un senyal indicador a Les Masies) a estones es fa més estret, però és ben fressat, no el deixaren fins a arribar al cap de 3/4 d’hora a una ampla pista que prendrem a l’esquerra i amb 10 minuts ens portarà a l’aparcament de Les Masies.

Després de les 3 o 4 hores de caminada ben segur que tindreu ganes de menjar alguna cosa, podeu fer un pícnic en algun racó de Les Masies o agafar el cotxe i anar a menjar a algun lloc a L’Espluga, nosaltres ho vam fer a la fonda Ocell Francolí que esta al centre del poble, molt a prop del museu que visitarem a la tarda. Us deixem un mapa que us ajudarà a situar-vos dins la població.

2) EL MUSEU DE LA VIDA RURAL DE L’ESPLUGA DE FRANCOLÍ. (Conca de Barbera). El passat agrícola d’aquesta comarca queda fantàsticament representat en aquest museu.

Certament l’excursió que hem fet al matí ens ha donat una visió de la tradició pagesa que ha modelat la història i el paisatge d’aquest territori, aquesta observació directa, la complementarem amb escreix amb la visita al Museu de la Vida Rural

El Museu amb 30 anys d’existència i les successives ampliacions ens ofereix avui un recorregut didàcticament estructurat, per les feines, del camp, els estris i els oficis relacionats amb l’agricultura i la vida als pobles. Diorames, escenaris reals, fotografies, panells informatius i altres recursos visuals ens fan la visita agradable i curta. No us ho perdeu.

Si us bé de gust podeu aprofitar per veure l’exposició temporal THE DUST BOWL que fins al 30 de juny es pot veure en una sala del museu, presenta amb unes imatges espectaculars la crisi ecològica i humanitària sobrevinguda a les planes centrals dels EEUU pel mal ús intensiu de pràctiques agrícoles no compatibles amb la climatologia de la zona.

No vull acabar aquesta ressenya sense adreçar-vos a la web de L’Espluga de Francolí, població que a part de l’esmentat, ofereix molts atractius com són el Celler Modernista, Les Coves  prehistòriques i altres llocs d’interès.

+info: L’Espluga de Francolí

Esperem que hàgiu gaudit d’aquest itinerari, bona tornada.